Nadwozia samochowe ciąg dalszy

Zdjęcie pochodzi ze strony Wallpapercave.

  Cześć Wszystkim!


Pod wpływem kilku pozytywnych komentarzy i własnych przemyśleń ponownie podejmuje temat nadwozi samochodowych związany z cyklem “Motoryzacja od podstaw”.



Poprzednio omawianym nadwoziem było Coupé, teraz czas na nadwozie Fastback.


Zdjęcie pochodzi ze strony Pixabay.

Charakterystyka nadwozia Fastback


Cechą charakterystyczną tego nadwozia jest nieruchoma tylna szyba, pod którą znajduje się pokrywa bagażnika lub silnika. Wspomniana pokrywa wraz z tylną szybą opadają pod kątem w stronę tylnych świateł. Szczyt popularności dla Fastback’ów przypada w 60 latach XX wieku.



Osobiście kiedy słyszę słowo Fastback w mojej głowie od razu pojawiają się stare, 2 - drzwiowe, amerykańskie samochody takie jak Ford Mustang, Shelby GT500 “Eleanor”, Dodge Charger lub Plymouth Barracuda.


Zdjęcie pochodzi ze strony Pixbay.


Zdjęcie pochodzi ze strony Wallpapercave.

Jednak w Europie również występowały takie nadwozia. 2 - drzwiowe oraz 4 drzwiowe. 

Są to np. Volkswagen Garbus, Citroen CX i FSO Warszawa M-20.


Zdjęcie pochodzi ze strony Pixabay.

Zbiory własne

Obecnie nadwozia typu fastback nie są zbyt popularne, zaś nazwa używana jest zazwyczaj w celu podkreślenie sportowego, bądź luksusowego charakteru auta.

Czas na kolejny typ nadwozia o podobnie brzmiącej nazwie, czyli hatchback.


Są to samochody z dodatkowymi drzwiami, czyli klapą bagażnika, umożliwiającymi dostęp do… bagażnika. W autach o takim nadwozi drugi rząd siedzeń zazwyczaj jest składany, dzięki czemu z łatwością zwiększymy pojemność bagażnika.


Wśród hatchbacków wyróżnia się wersje 3-drzwiowe (para drzwi wejściowych i pokrywa bagażnika) oraz 5-drzwiowe (czworo drzwi+pokrywa bagażnika).


Przykładów samochodów o nadwoziu hatchback jest mnóstwo, do wyboru do koloru. Najpopularniejsze to Volkswagen Golf, Toyota Corolla,  Hyundai i20, Renault Clio, Seat Leon/Ibiza.



Zbiory własne

Zdjęcie pochodzi ze strony Wallpapercave.


Mówiąc o hatchbackach nie sposób ominąć liftbacki.


Liftback konstrukcyjnie jest bardzo podobny do hatchbacka, różnią się tylko kątem pod jakim opada tylna szyba oraz niewielkich rozmiarów klapą bagażnika podnoszoną wraz z tylną szybą. Niektóre modele liftbacków bardzo przypominają wersji sedana tego samego modelu. 


Mój sposób na rozróżnienie to wycieraczka na tylnej szybie. Jeśli takowa się znajduje na 99% jest to liftback. Jak do tej pory jeszcze nigdy nie spotkałem sedana z tylną wycieraczką. Przykładami takich samochodów są Ford Mondeo i Opel Vectra.


Zdjęcie pochodzi ze strony Pixabay.

To tyle na dziś. Dajcie znać w komentarz jak odbieracie ten wpis po dość długiej przerwie.

Do następnego razu.


Cześć!