Nadwozia samochodowe #4

Honda S2000 - zdjęcie ze zbiorów własnych


Cześć to ja Motoświstak!

Czas na kolejną porcję wiedzy o nadwoziach samochodowych.

Jeśli to Wasz pierwszy wpis z tej serii zapraszam do poprzednich części o nadwoziach:


gdzie znajdziecie wszystkie wpisy z tej serii.


Dzisiaj zacznę od nadwozia dającego poczucie wolności, wiatr we włosach, łzy w oczach i muchy w zębach. 


Mowa tu o Kabriolecie.


Samochody w tym nadwoziu mają składany dach. Miękki lub sztywny, który po złożeniu chowa się w bagażniku zabierając nam jego pojemność.


Charakterystyczne cechy dla kabrioletów to:

  • brak słupków B,

  • brak ramek drzwi,

  • najczęściej dwoje drzwi.

Mimo 2 drzwiowego nadwozia w kabrioletach znajdziemy z tyłu miejsce dla jeszcze dwóch osób.


Przykłady kabrioletów: Audi R8 Spyder, Golf Mk1 Cabrio.


Audi R8 Spyder - zdjęcie ze zbiorów własnych

Audi R8 Spyder - zdjęcie ze zbiorów własnych

Volkswagen Golf Mk1 Cabrio - zdjęcie ze zbiorów własnych

Odmianą kabrioletu jest Roadster.


Oprócz cech wspólnych z Kabrio, czyli brak ramek wokół drzwi i słupka B samochody te charakteryzują się sporą mocą, napędem na tył oraz miejscem tylko dla 2 osób.

A dach w takich samochodach, miękki lub sztywny, jest całkowicie demontowalny. Nie chowa się w bagażniku.


Najpopularniejsze roadstery to: Mazda MX-5, Honda S2000 i BMW Z3/Z4.


Mazda MX-5 - zdjęcie ze zbiorów własnych

Honda S2000 - zdjęcie ze zbiorów własnych

BMW Z3 - zdjęcie ze zbiorów własnych


Targa!


Na koniec nadwozie o którym sam do niedawna nie miałem pojęcia. A kiedy o nim usłyszałem nie miałem pojęcia jak wygląda.

Najprościej mówiąc samochody typu Targa to takie “pół kabriolety”. Zdejmując dach pozbywamy się tylko części nad głową, a tylna szyba zostaje na swoim miejscu.

W niektórych modelach znajduje się wzdłużny wspornik, wtedy zdejmujemy 2 elementy dachu. 


Przykład samochodu Porsche 911 Targa, Corvette C4 Targa.


Chevrolet Corvette C4 Targa - zdjęcie ze zbiorów własnych


To tyle na dzisiaj. W następnym wpisie przybliżę nadwozia, które na swoją nazwą nie przywodzą na myśl samochodów z zacięciem sportowym. Chociaż pozory czasem mylą.

Ale nie uprzedzajmy faktów…!


Do następnego razu,

Cześć!