Karoseria



Cześć wszystkim!
Jak do tej pory podałem Wam kilka definicji i przybliżyłem nieco historię samochodów. Powoli zacznę się skupiać konkretnie na budowie samochodu, wyglądzie, i jego podzespołach. Zapraszam.


Dzisiaj zaczniemy od karoserii.
Karoseria to poszycie, wierzchnia część nadwozia pojazdu, najczęściej samochodu, która ma funkcję praktyczną i estetyczną. Funkcja praktyczna, czyli osłona kierowcy pasażerów przed warunkami atmosferycznymi, a estetyczna bo inaczej po drogach jeździły by same "szkielety" ze wszystkim na wierzchu. 


Czyli najprościej mówiąc, gdy oglądamy samochód najpierw widzimy karoserię.

Karoserię wykonuje się zazwyczaj z blach stalowych, rzadziej ze stopów aluminium czy tworzyw sztucznych. Odpowiedni kształt karoseriom stalowym i aluminiowym nadaje się tłocząc je za pomocą pras hydraulicznych. Elementy karoserii montuje się do struktury nadwozia za pomocą połączeń spawanych, zgrzewanych, klejonych, nitowanych lub gwintowych.


W skład karoserii wchodzą:
  • zderzaki
  • pokrywa silnika (maska)
  • błotniki
  • dach
  • drzwi
  • pokrywa bagażnika
Jak wiadomo zderzaki mamy dwa, przedni i tylny. Mają one funkcję dekoracyjną, a także służą, jak sama nazwa wskazuje, zderzania, a tak dokładniej to do ochrony podzespołów samochodu w czasie zderzenia. Oczywiście o ile zderzenie ma miejsce przy nie dużej prędkości, bo jak przywalimy autem w ścianę mając na liczniku 100 km/h to ze zderzaka zostaną tylko strzępy.

Maska - przednia część auta, pod którą znajduje się silnik. Jako ciekawostkę dodam, że maski mogą być podpierane po otwarciu na dwa sposoby:
- siłownikiem, lub dwoma zależy od rozmiarów maski, tak jak w Golfie IV




- specjalną podporą wykonaną z drutu o odpowiednich rozmiarach i odpowiednio wyprofilowanym jak np. w Swifcie.




Błotniki - umiejscowione nad kołami, osłaniają resztę samochodu przed błotem, wodą, śniegiem, rozjechanymi żabami itp. O ile przednie błotniki to część łatwa do demontażu i wymiany o tyle z tylnymi jest już gorzej. Są fabrycznie połączone z tylnym słupkiem, oraz progiem samochodu, więc jeśli naprawdę Nas przyciśnie np ilość rdzy tedy trzeba wymieniać duży element, tzw. ćwiartkę.





Dach - kawał blachy nad głowami, co by nam na głowę nie kapało. W niektórych samochodach kawał blachy ze szklaną luką, czyli szyberdachem. Taki szyberdach mogliśmy sobie podnosić lub tylko lekko odsuwać, podobnie jak szybę w drzwiach. Regulacja za pomocą korbki, lub guzików zamontowanych na podsufitce. W niektórych samochodach, kilkuletnich, lub nowych występują tzw. dachy panoramiczne, czyli część dachu jest jakby przedłużeniem przedniej szyby.






 Pokrywa bagażnika i drzwi to samo przez się wiadomo co to jest. Do drzwi dodam tyle, że ich liczba uzależniona jest od wersji nadwozia, a w hatchbackach klapa bagażnika również jest liczona jako drzwi. Ale szerzej powiem o tym w następnym wpisie o rodzajach nadwozi.

To tyle na dzisiaj moi drodzy. Jak już wspomniałem następny wpis będzie o rodzajach nadwozi. Zachęcam Was do komentowania, lajkowania, obserwowania i co tam jeszcze chcecie. Pokażcie, że jesteście, dajcie znać co myślicie o tym co właśnie stworzyłem. Może o czymś zapomniałem?
Każdy lajk na fb, komentarz, czy cokolwiek, to uśmiech na mojej mordce, a jak to mówią "Z uśmiechem Ci do twarzy" :)

Trzymajcie się ciepło, cześć!